1. Закон України «Про освіту» від 5 вересня 2017 року № 2145-VIII
Цей закон визначає правові засади функціонування системи освіти в Україні та містить положення щодо створення безпечного освітнього середовища, вільного від насильства та булінгу.
https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19
2. Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії булінгу (цькуванню)» від 18 грудня 2018 року № 2657-VIII
Цей закон вводить поняття булінгу, встановлює відповідальність за його вчинення та визначає механізми протидії булінгу в закладах освіти.
https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2657-19
3. Наказ Міністерства освіти і науки України від 28 грудня 2019 року № 1646 «Деякі питання реагування на випадки булінгу (цькування) та застосування заходів виховного впливу в закладах освіти»
Цей наказ затверджує порядок реагування на випадки булінгу та застосування заходів виховного впливу в закладах освіти.
https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0111-20
4. Наказ Міністерства освіти і науки України від 26 лютого 2020 року № 293 «Про затвердження плану заходів, спрямованих на запобігання та протидію булінгу (цькуванню) в закладах освіти»
Цей наказ затверджує план заходів, спрямованих на запобігання та протидію булінгу в закладах освіти.
https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0289-20
5. Лист Міністерства освіти і науки України від 11 лютого 2020 року № 1/9-80 «Про затвердження наказу Міністерства освіти і науки України від 28 грудня 2019 року № 1646»
У цьому листі надаються роз'яснення щодо застосування наказу № 1646 та рекомендації для закладів освіти.
https://osvita.ua/legislation/Ser_osv/71141/
6. Лист Міністерства освіти і науки України від 13 квітня 2020 року № 1/9-207 «Роз’яснення щодо застосування наказу Міністерства освіти і науки України від 28.12.2019 № 1646»
Цей лист містить додаткові роз'яснення щодо застосування наказу № 1646.
https://osvita.ua/legislation/Ser_osv/72712/
7. Лист Міністерства освіти і науки України від 14 серпня 2020 року № 1/9-436 «Про створення безпечного освітнього середовища в закладі освіти та попередження і протидії булінгу (цькуванню)»
У цьому листі надаються рекомендації щодо створення безпечного освітнього середовища та запобігання булінгу.
https://osvita.ua/legislation/Ser_osv/74816/
8. Наказ Міністерства освіти і науки України від 30 вересня 2020 року № 1214 «Про затвердження типових програм підвищення кваліфікації педагогічних працівників»
Цей наказ затверджує типові програми підвищення кваліфікації педагогічних працівників, які включають теми щодо запобігання та протидії булінгу в закладах освіти, зокрема дошкільної.
https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/v1214729-20
Алгоритм дій працівників
закладу дошкільної освіти
у разі виявлення булінгу
1. Якщо педагог, інші працівники, батьки чи учасники освітнього процесу стали свідками булінгу (цькування), то вони мають повідомити керівника закладу незалежно від того, чи поскаржилась жертва булінгу чи ні.
2. Після отримання звернення, відповідна особа інформує керівника закладу освіти у письмовій формі (заява) про випадок боулінгу.
3. Керівник закладу розглядає таке звернення та з’ясовує усі обставини булінгу. Надалі він скликає засідання комісії з розгляду випадків булінгу та окреслює подальші дії. Якщо комісія визнала, що це був булінг, а не одноразовий конфлікт, то керівник закладу зобов’язаний повідомити уповноважені підрозділи органів Національної поліції України та Службу у справах дітей.
4. До складу комісії входять: педагоги, працівники закладу, батьки постраждалого від «булінга» (за згодою), керівник закладу та інші зацікавлені особи.
5. У разі якщо комісія не кваліфікує випадок як булінг, а постраждалий не згоден з цим, то він може одразу звернутись до органів Національної поліції України.
6. За будь-якого рішення комісії керівник закладу забезпечує психологічну підтримку усім учасникам випадку.
Дії вихователя у разі булінгу в групі
Якщо вихователь помітив, що в групі починається цькування дитини, потрібно діяти швидко та рішуче. Важливо не лише припинити булінг, а й навчити дітей правильних моделей поведінки, щоб подібне не повторилося.
1. Що робити, якщо ви помітили ознаки булінгу?
🔎 Як зрозуміти, що дитину цькують?
Діти уникають її, не беруть у гру.
ають, дають прізвиська, насміхаються.
Ламають її речі, ховають іграшки.
Штовхають, б’ють або загрожують.
Дитина стає замкнутою, сумною, тривожною, не хоче йти в садок.
Якщо ви помітили хоча б кілька таких ознак – потрібно негайно втрутитися.
2. Дії вихователя до жертви булінгу
✅Підтримайте дитину:
Залишіться з нею наодинці, щоб вона не боялася говорити.
Скажіть: «Я бачу, що тобі неприємно. Ти можеш мені довіряти, я допоможу».
Дайте зрозуміти, що вона не винна в тому, що сталося.
✅ Запитайте, що сталося (Запитуйте спокійно, не тисніть):
«Що саме тебе засмутило?»
«Як давно це триває?»
«Як ти реагуєш на це?»
✅ Навчіть, як реагувати:
Дитина-жертва часто мовчить або намагається догодити кривдникам. Навчіть її правильно відповідати:
«Не говори так зі мною!» (чітко і впевнено).
«Я не хочу грати з тобою, якщо ти мене ображаєш».
«Якщо ти мене штовхаєш – я піду до вихователя».
✅ Зміцнюйте її впевненість у собі:
Хваліть за кожен прояв сили та впевненості.
Допоможіть знайти друзів у групі, заохочуйте до спільних ігор.
Дайте їй роль у спільній діяльності, щоб вона відчувала свою значимість.
✅ Поговоріть з батьками жертви:
Розкажіть про ситуацію без звинувачень.
Дайте поради: більше розмовляти з дитиною, навчати її відстоювати себе.
3. Дії вихователя до агресора
✅ Зупиніть агресивну поведінку негайно
Чітко, але без крику скажіть:
«У нашій групі так не поводяться».
«Мені не подобається, що ти ображаєш інших».
«Зараз ми розберемося, чому так сталося».
✅ Запитайте у кривдника, чому він так поводиться
Спокійно, без звинувачень:
«Чому ти так сказав/зробив?»
«Як ти думаєш, що відчуває ця дитина?»
«Якщо б з тобою так вчинили – що б ти відчув?»
✅ Навчіть альтернативній поведінці:
Поясніть, як можна вирішувати конфлікти без образ:
«Якщо тобі щось не подобається – скажи словами, а не кулаками».
«Якщо злишся – порахуй до 10 і скажи, що відчуваєш».
✅ Призначте відповідальність:
Агресор повинен зрозуміти наслідки своїх дій. Важливо не принижувати, а показати, що кожен має відповідати за свої вчинки.
✅ Запропонуйте виправити ситуацію:
«Ти образив – як ти можеш це виправити?»
«Що ти можеш зробити, щоб цій дитині стало краще?»
✅ Поговоріть з батьками агресора
Спокійно розкажіть про ситуацію.
Запропонуйте спільно виробити стратегію змін у поведінці.
4. Дії вихователя до всіх дітей у групі
✅Проведіть розмову про дружбу та повагу:
Без згадування імен поясніть, що ображати інших – це погано.
Запитайте дітей:
«Як ви почуваєтеся, коли вас ображають?»
«Як можна підтримати друга, якого образили?»
✅ Розіграйте ситуації:
Інсценуйте випадки булінгу та вчіть, як правильно діяти.
Підкажіть, як підтримати жертву та зупинити агресора.
✅Впровадьте правила групи
Разом з дітьми створіть плакат:
«У нашій групі не ображають!»
«Ми допомагаємо один одному!»
Заохочуйте хорошу поведінку
Хваліть дітей, які підтримують інших, допомагають, захищають слабших.
5. Якщо булінг триває - що робити далі?
Якщо проблема не зникає, обговоріть її з керівництвом.
Організуйте зустріч з батьками всіх дітей групи.
Запропонуйте залучити дитячого психолога для корекційної роботи.
Головне правило: Ви – дорослий, і від вас залежить, чи буде дитина почуватися в безпеці. Дійте рішуче, не залишайте проблему без уваги!